21
Feb
10

De första groddarna

Hurra! De första bleka groddarna har tittat upp i mina så-lådor som står i de provisoriska drivbänkarna som finns på bild längre ner. Superkul! först ut är knölvial, Lathyrus tuberosus, när den har kommit lite längre än såhär, så liknar den den vanliga rosenvialen, med klängande skott upp till en meter långa som får uppsvällda knölar till rötter. För mig är det de här knölarna som är grejen, visst lite kanske att den får finfina rosa blommor och att den fixerar kväve, men dessa knölar går att äta, och det är ju inte jättemånga perenna rotgrönsaker vi har. De ska smaka lite som kastanj och förr i tiden kallades den jordnöt (som ju numera ger associasioner till något annat). Avnjutes rostade, eller kokade som potatis.


Dodongrönnens magnifika knoppar börjar slå ut. Sorbus sp. ‘Dodong’. Det är verkligen en grymt fin rönn, med enorma gröna blad, stora blomklasar, välsmakande rönnbär och en flammande höstfärg.


I ett av mina minidrivhus har en aprikos första blomma slagit ut, nu blir det till att agera pollinerare.

Ormöga, Omphalodes verna, och min favoritmynta, äppelmynta Mentha suaveloens smaken är i en klass för sig riktigt söt.

Nej nu ska jag ut och sätta i ettiketter som jag precis skrivit ut.

0 Responses to “De första groddarna”



  1. Kommentera

Kommentera

kategorier

Ladda in din e-mail för att få påminnelser när bloggen uppdateras, så missar du inte det roliga

Gör sällskap med 86 andra följare


