21
Feb
10

Diospyros virginiana- amerikansk persimon

Persimon eller kakin har ett stort utbredningsområde med flera arter och varianter, om man kan hitta förökningsmaterial från dess kallare områden skulle det kunna vara ett fruktträd för våra varmaste trädgårdar. Tills dess är den en önskedröm för alla med växthus som har en frostvakt för de kallaste nätterna. Smaken är förföriskt aromatisk, söt, med ett lent fruktkött. Ni har säkert smakat den orientaliska sharonen, Diospyros kaki kring jul.  Om det är någon som har vägarna förbi de kallare delarna av Kina kan ni väl ta med ett par plantor från de persimon/kakis som finns där, de står ut med minus 10 grader C. Det vore spännande att se i odling.

I observatorieparken i Lund finns det en äldre Diospyros lotus, men jag har aldrig varit där för att se om den får någon frukt. Någon som vet?

 

Nu finns Diospyrus lotus att köpa på http://ensammatradetsplantskola.se


4 Responses to “Diospyros virginiana- amerikansk persimon”


  1. 1 Anders
    mars 25, 2010 kl. 10:06 e m

    Har inga egna erfarenheter, men tåliga namnsorter odlas, även om det är nytt på våra breddgrader.
    http://www.westergaards.dk/Html-species/persimmon.html

    • mars 26, 2010 kl. 4:54 e m

      Åh kul, jag har inte sett att han hade det, Ja westergaards är verkligen en förebild, ekologiskt och eget förädlingsarbete, det är bara att bli imponerad! man kanske skulle åka dit i sommar. Han har massor med kul valnötssorter också! tack för tipset

  2. 3 Anna Richert
    maj 2, 2010 kl. 11:09 e m

    Hejsan! det var jag som frågade Marie om persimon. Jag är verkligen intresserad, skall se om jag kan få någon av mina kollegor som ibland jobbar i Kina att hitta en att ta med sig hem. Är det ympris de skall leta efter i så fall? Antar att man inte får transportera jord hit och dit, eller??

    Hälsningar,

    Anna R

    • maj 4, 2010 kl. 8:12 e m

      Ja, så himla spännande! ympris är prima, alternativt plantor med växtpass, om man hittar en plantskola där så är det inte helt omöjligt att de kan ordna ett växtpass.. eller så är det det. vad vet jag. Jag har aldrig varit i Kina. Jag hör av mig när jag har planteringsbara plantor.


Kommentera

kategorier

Ladda in din e-mail för att få påminnelser när bloggen uppdateras, så missar du inte det roliga

Gör sällskap med 83 andra följare


