21
Feb
10

Gröna väggar version beta

Jag träffade en av mina föreläsare från utbildningen på Alnarp här om veckan och vi kom igång och prata om gröna väggar i Sverige och det satte igång min fantasi. Det finns ett par olika system som är under utveckling men det jag har sett har gett mig intrycket av att man har lagt fokus på modulerna som växterna ska kunna växa i istället för att hitta växterna som har minimala krav. Jag har också fått intrycket att man främst fokuserat på ren estetik och lagt multifunktionalitet åt sidan. Borde man inte kunna göra det bättre? Väggar som ger både skörd, vattenrening och utrymme för biologisk mångfald samtidigt som de är snygga hela året.

Jag satte mig på kvällen och komponerade ett par olika förslag. Jag tror att det är ett spår att fortsätta utforska.

Men jag tycker att man ska minnas att det finns massor med klätterväxter som är helt självgående i det mesta och kan fylla liknande funktioner.

(klicka för större bild)





Läs mer om gröna väggar här

Kommentera

kategorier

Ladda in din e-mail för att få påminnelser när bloggen uppdateras, så missar du inte det roliga

Gör sällskap med 84 andra följare


