21
Feb
10

Locka nya arter till din trädgård – FNs år för biologisk mångfald

Det finns ett dundersäkert sätt att locka naturens liv till sin trädgård, har man det inte innan är vatten helt makalöst, det finns inget som så snabbt kan förändra innehållet i din trädgård som öppet vatten.

Jag har anlagt ett par dammar, den första när jag var 11, det var en obeskrivlig känsla att se hur det bara dök upp arter mitt i trädgården. Redan samma dag som jag fyllde dammen låg det ett par skräddare på ytan, någon månad senare flyttade första grodan in. Nu är inte min första damm solbelyst på våren så den blir inte varm tidigt nog för att grodorna ska leka i den. Men den används som jaktmarker för dem. Ganska snart kom det trollsländor av olika slag, det var både spännande och lite läskigt att rensa bottnen på dammen, man hittade alltid ett par trollsländenymfer. Den lever som en bönsyrseliknande nymf under vattnet i flera år innan den kläcks som den färggranna stridshelikopter som man vanligtvis förknippar med trollsländor.

Landskapet har förändrats drastiskt sedan jordbrukets rationalisering, miljontals bäckar och våtmarker har dikats ur och kulverterats vilket gjort att öppet vatten blivit en bristvara, inte minst fiskfria småvatten som drar till sig grodjur. Små trädgårdsdammar kan aldrig ersätta förlusten av vattnet i jordbrukslandskapet men det bidrar något och man får chans att uppleva och älska alla djur som behöver vattnet.

För ett par år sedan grävde jag och Sofie, min sambo en damm på vår koloni i Lund, trots att den är lite mer än 1,5kvm och får för lite ljus för att verkligen ge maxat liv så har vi ändå räknat till 5 grodor och två salamandrar på en gång. Det har dessutom fått ett par snigelätande paddor att flytta in. Fåglar kommer och dricker vatten och badar. Det är verkligen mer än bara en vattenspegel!

Läs ett av mina andra inlägg på temat FNs år för biologisk mångfald

0 Responses to “Locka nya arter till din trädgård – FNs år för biologisk mångfald”



  1. Kommentera

Kommentera

kategorier

Ladda in din e-mail för att få påminnelser när bloggen uppdateras, så missar du inte det roliga

Gör sällskap med 84 andra följare


