21
Feb
10

Rubus sp. Björnbär och dess blom


Björnbär kan vara makalöst vackert, men också skrämmande taggigt. Jag har en planta på min koloni som jag barmhärtigt lät växa för jag är ju inte den som tackar nej till bär som planterar sig själv. Men efter två års utvärdering fick jag kapitulera under taggarnas hot och konstatera att denna efterhängsna, självinbjudna gäst inte gav min någon särskild njutning. Bären var små och vattniga. Det är bara att inse att det finns hur många björnbärsarter som helst. Vissa jättegoda, andra mer vackra (och taggiga). I lunds botaniska trädgård har man anlagt en yta med några av sveriges björnbärs arter och underarter. Riktigt intressant att se den rika variationen som går att hitta i svenska björnbär.

Det närmsta jag har kommit en sant passionerad björnbärsälskare, det jag hoppas och tror på är att det här är resterna av ett sommarbo för en hasselmus, en makalöst liten söt mus som har det tufft i vårat superrationalliserade jordbruk. Den behöver igenväxande mark med varma gläntor och rejält med brynväxter som björnbär slån och hassel, något som blivit en bristvara idag.

Men i Lund finns det knappast några hasselmöss så jag lär försöka ta bort de envisa rotskotten som nu slår upp som raketer på nyårsafton efter min första björnbärsutrotningskampanj. Förresten kan jag ju ersätta den med en förädlad taggfri sort. Det ska jag göra!

1 Response to “Rubus sp. Björnbär och dess blom”



Kommentera

kategorier

Ladda in din e-mail för att få påminnelser när bloggen uppdateras, så missar du inte det roliga

Gör sällskap med 84 andra följare


