21
Feb
10

Trädgårdsmässemonter

Våren 2008 så ställde jag upp i en designtävling på Alnarp, för landskapsingenjörerna, som mynnade ut i att bygga upp en monter på trädgårdsmässan skånsk trädgård.

Jag gillar egentligen inte konceptet med mässor, för mig känns de alldeles för kommersiella, kortsiktiga och resursslösande. Stora montrar byggs upp med växter som drivits i uppvärmda växthus, plastmattor säljs bredvid bubbelpooler. Mja, det är inte den värld jag vill ha. Men när det nu ändå skulle byggas montrar tänkte jag att jag genom att ställa upp kunde balansera innehållet på mässan en aning och slå ett slag för mer varsamt trädgårdsliv.

Jag ville visa hur vackra fruktträd kan vara samtidigt som man får en skörd. Här är det spaljerade persikor och vinbär och aronia som slagit ut vackert grönt.

Många stannade upp och slog sig ner med fågelkvitter i hörlurarna och med ögonen vilande på fröställlningar av kardvädd och vass.

Jag ställde upp i tävlingen med två bidrag, ett som var en trädgård uppbyggd av de allra mest miljöförstörande elementen jag kunde komma på men med förklarande skyltar till som också gav alternativ. Nu blev den aldrig byggd, vilket var tur eftersom det nog hade varit svårt att få sponsrat material till en monter som beskriver problemen med just de sponsrade materialen. Men det hade varit kul att presentera den.

Mitt andra bidrag var en monter som kunde föregå med gott exempel med frukt och bärbuskar, grönsaksodling, bikupa, ogräs, fröställningar, fågelholkar. Det fanns också en bänk för avslappning, fågelkvitter och skyltar med förslag på vad man kan gör för att få en mer miljövänlig trädgård som samtidigt ger mer än en standard trädgård= betong- och gräsklädd öken.


Jag blev sponsrad av bland andra Lunds universitets zoologiska muséum, bland annat med denna grekiska igelkott (det var ingen som påpekade att den inte såg redigt svensk ut).

0 Responses to “Trädgårdsmässemonter”



  1. Kommentera

Kommentera

kategorier

Ladda in din e-mail för att få påminnelser när bloggen uppdateras, så missar du inte det roliga

Gör sällskap med 86 andra följare


