13
Apr
10

Omskolning

Kardonen har nu börjat få sina första karaktärsblad och ber om att planteras om innan näringsbristsymptomen dyker upp.  Jämt när jag står och planterar om tänker jag på två odlingsuppmaningar som jag fått av gamla erfarna trädgårdsmästare. Det ena är att aldrig hålla i fröplantans stam, eftersom om den går av så är det helt kört, då är det bättre att ett enstaka blad går av. Det delade stadsträdgårdsmästaren i Västerås med sig till mig när jag var där och praktiserade i nian. Det andra ringer i mitt huvud sedan ungefär samma tid när jag såg ett tv-program, jag tror det var om The Secret Gardens of Heligan. Det var i alla fall en äldre brittisk herre som spände ögonen i mig där jag satt i tvsoffan när han sa ‘Jag hatar dem som trycker till jorden med tummarna efter omplantering, jorden blir alldeles för kompakt!’ Det satte sig djupt i mitt medvetande så jag använder antingen fingertopparna lite försiktigt, eller bara en liten skakning på krukan så jorden sätter sig kring rötterna.

Med detta tankarna insåg jag att jag har inte fått hem årets krukor än så efter lite letande i resterna av förra årets krukförråd fick minitistlarna flytta in i en brokig skara behållare. Till helgen kommer de nya krukorna, fina saker av återvunnen plast. Jorden är den bästa kravmärkta jorden jag känner till, fullmatad av kogödsel, lera och mikroorganismer. Nu är det bara att se hur det växer och hålla tummarna för att plantskolemusen inte gillar små färska tistelblad.

3 Responses to “Omskolning”


  1. 1 Anna
    april 15, 2010 kl. 7:44 e m

    hallå där! anna från trädvården som hittat hit i jakt på inspiration. :) hur har du det?

    tyckte det var roligt med trycka-tillets vara eller inte vara… har personligen lite issues med sådden. i ”skolan” fick vi lära oss att det ska vara luckert, luckert, luckert. bara släppa brättet mot bordet en gång och jämna av med linjal/planka/dylikt. låter ju logiskt och funkar onekligen. när jag praktiserade i england var det dock helt tvärtom – trycka till jorden med en sådan där platta du vet, hårt och jämnt skulle det vara, sedan så de små fröna. dessutom gjordes ingen skillnad på såjord och planteringsjord (överhuvudtaget är ju det där med jord vs compost en hel vetenskap…). mycket fint resultat även i england f.ö.

    ja. my five cents. lite roligt tyckte jag. :)

    • april 16, 2010 kl. 6:36 f m

      Hej Anna! jag har det prima, lund/plantskolan och mandelmanns, det kan inte bli bättre.
      ja fanken, appropå odlingsperfektion, man kan ju bli kollrig, Ja jag tror jag kör på skakatill särskilt på småplantor. Men jag tänkte på det där igår när jag var ute och planterade äppelträd, sisådär 400st. När man har ett sådant rätt ensidigt jobb så blir det lätt att man går och tänker på vad som är den optimala planteringen. Det är väldigt lätt att övertyga sig om att ens eget lite lite annorlunda sätt är det bästa. Man kan tänka sig hur olika skolor uppstår kring det bästa sättet. Kanske man skulle ärva någon mästares sätt, så har man åtminstone ett personligt skäl att tro att det är det bästa..

      Kul att höra ifrån dig. kom förbi! eller så kommer jag förbi

  2. 3 Anna
    april 18, 2010 kl. 7:24 e m

    ojoj. många äppleträd det där. förstår onekligen att det fanns tid till eftertanke. en gång planterade jag ett körsbärsträd i högklackat (till mitt försvar var det på fest där jag inte visste i förväg att jag skulle få rycka in)- det är INTE det bästa sättet! hehe. särskilt inte i en vårsvampig gräsmatta.

    jag kommer gärna förbi! nu är mycket att stå i, ska flytta till lite större vid månadsskiftet och har precis underhållit gäster två, utav tre, helger i rad. men det lugnar ner sig så småningom och då kommer jag. och hör av dig om du är i krokarna. :) lycka till framöver.

    see you.


Kommentera

kategorier

Ladda in din e-mail för att få påminnelser när bloggen uppdateras, så missar du inte det roliga

Gör sällskap med 84 andra följare


