19
Apr
10

Rabarber!

Rabarbertider, med hjälp av en ljus hink över rabarbern kan man ge den lite extra värme och skörda rabarber till sin första paj flera veckor i tidigare än annars, helt klart värt det ett sånt här år. Det här är en snygg rödstammig sort som heter Victoria, en annan som är nästan ännu rödare är den djupt kärleksröda Valentine. Så vansinnigt gott och vackert!

4 Responses to “Rabarber!”


  1. april 19, 2010 kl. 10:06 f m

    Åh, ser underbart gott ut! Har du rabarber i din plantskola? Jag har en gammal som lever på undantag i en del av trädgården som håller på att bli äng och buskland. allt gott/Sophia

    • april 19, 2010 kl. 10:27 f m

      jajamän, visst har jag det, två sorter som är prima nu, dels den klassiska oxalsyrefattiga elmblitz men också den superfina valentine som har djupt genomröda stammar. Det ger den finaste pajen och krämen.
      Men jag tycker inte att man ska ge upp för tidigt på sin gamla rabarber, den har redan utvecklat sin imponerade pålrot och allt den ber om är att få gödsel och vatten, rensa bort lite gräs och mylla ner kogödsel och vattna den lite nu på våren så kommer den nog igång. Jag lade lite av Mandelmanns fantastiska fårull under min rabarber förra året, som gödning och marktäckning, den har aldrig varit så fin som nu. Det kan ju vara ett alternativ om man har tillgång till ull i mängder.

  2. april 20, 2010 kl. 12:21 e m

    Ja ull har jag tillgång till. Men oxalsyrefattig låter lockande, den jag har är oxalsyrerik och vissa medlemmar i familjen tycker att rabarber är läskigt för att det fräter på tänderna.


Kommentera

kategorier

Ladda in din e-mail för att få påminnelser när bloggen uppdateras, så missar du inte det roliga

Gör sällskap med 84 andra följare


