09
Maj
10

Fotblad, gror efter två år i jorden

Ibland bara häpnar man över hur naturen fungerar. För  två år sedan plockade jag och bjöd alla i Mandelmanns Trädgårdar på Fotbladets frukt. Den var lite väl övermogen och lite citronsaft på fruktköttet hade helt klart piggat upp den. Men hur som helst blev det en del kärnor kvar som jag sådde i en kruka med sandblandad jord. Väl medveten om att det kan ta ett tag innan den gror. Förra året tittade jag på den då ganska kraftigt ogräsbevuxna krukan (fri från fotbladsgroddar). Bara ett andetag från att kasta bort den måste jag blivit avbruten och den blev stående hela sommaren. Nu våren efter hittade jag den igen, fylld med små perfekta fotblad, treflikade och fina. Häftigt att de kan ligga så länge och bara vänta på sin stund att gro. Nu finns det nog plantor till salu till hösten!

Ibland gäller det att ha tålamod eller ett gott mått av glömskhet.

Läs mer om fotbladets frukt, en oproportionelig skapelse, här

0 Responses to “Fotblad, gror efter två år i jorden”



  1. Kommentera

Kommentera

kategorier

Ladda in din e-mail för att få påminnelser när bloggen uppdateras, så missar du inte det roliga

Gör sällskap med 84 andra följare


