18
Jun
10

Nässelexperiment dag 6

Idag kom reportage-duon Konrad och Callmer förbi och snackade odling, hållbarhet frukt och bär med mig, för ett kommande reportage. Det kunde inte vara mer lägligt att få en oberoende nässelluktutvärderare, fotograf Sophia Callmer ställde upp:

5 Responses to “Nässelexperiment dag 6”


  1. juni 23, 2010 kl. 7:51 e m

    Koowlt! Nu måste du bara ta patent på det hele och sälja dyrt till tyskar :)
    Nä, men skämt åsido, vad häftigt att det gick så bra!

  2. september 12, 2011 kl. 2:37 f m

    Vad häftigt jag har precis tänkt göra nytt nässelvatten för det jag gjorde förra året har nyss tagit slut så jag google runt lite och hittade hit. Vad roligt om du har nästintill luktfritt, men luktar det sedan om man stänger in det i flaskor? Och funkar det lika bra? Det borde det kanske göra men jag vet inte :) Du får gärna svara till min mail eller med en kommentar i min blogg om du har lust med det :) Tack på förhand MVH Maria :)

    • september 17, 2011 kl. 11:14 f m

      Hmm, klurigt det där om man stänger in det i flaskor, jag vet inte. Lukten uppstår antagligen eftersom det sker en anaerobnedbrytning, dvs, nedbrytning utan syre. Så om nedbrytningen fortsätter efter att man satt det på flaskor borde det lukta, men det borde också skapas kolsyra.. Jag har aldrig sparat nässelvatten, någonstans läste jag att det har bäst näringsvärde efter två veckor och att det därefter försämras. Kanske skulle man kunna stoppa nedbrytningen genom att hetta upp det så att bakterier och svampar dör, då skulle det inte lukta efter det tappats på flaskor. Men hur näringsvärdena påverkas av den syrerika nedbrytningen vet jag inte. men så har nässelvatten aldrig varit en exakt vetenskap heller. Men det kanske skulle kunna bli! lycka till med odlandet!


Kommentera

kategorier

Ladda in din e-mail för att få påminnelser när bloggen uppdateras, så missar du inte det roliga

Gör sällskap med 86 andra följare


