05
Aug
10

Mullbär, Morus sp.

Nu har mullbären börjat mogna och har man ett mullbärsträd kan man lätt räkna med att plocka godisbitarna i någon månad om inte mer.

Det finns en handfull arter som kan odlas i Sverige. Den tveklöst härdigaste är Morus ‘Mulle’ ett litet mullbär med schysst kombo av syrlighet och sötma, men här i skåne tycker jag man ska satsa på Svart mullbär Morus nigra som får minst dubbelt så stora frukter med ännu mer utvecklad smak. Men det vita mullbäret Morus alba kan också ha goda frukter men de har generellt en lite ointressant söt smak utan  det där syrliga bettet. Fast jag kan stå en bra stund och käka dem ändå. Riktigt roligt är det om man råkar hitta ett vitt mullbär med vita bär (oftast är de svarta). Här om dagen stog jag och mumsade på just dem när en man kom och ställde sig bredvid mig i samma ärende. Det visade sig att han var från Iran, där mullbär i alla färger växer lite varsomhelst. Han berättade att de brukar äta torkade vita mullbär till till théet och att på persiska heter mullbär toot. Det är så spännande när växter blir något att mötas över och utbyta erfarenheter kring. För en liten stund kan man vara i ett varmt land långt borta tack vare mullbärens söta smak mot gommen.

 

Nu finns mullbär att köpa på http://ensammatradetsplantskola.se


2 Responses to “Mullbär, Morus sp.”


  1. 1 Laura
    december 16, 2011 kl. 5:21 f m

    Åh vilken härlig blogg du har! Jag älskar att skörda mat i naturen!
    Jag har ett litet mullbärsträd som jag dragit upp från frö, det är snart 1,5 m högt men tanigt, så jag försöker hitta info om hur man ska sköta om det och ev. beskära. Det var så jag hittade hit!
    Keep it up, din blogg är helskön!

    • december 22, 2011 kl. 2:59 e m

      Åh, tack! nej det finns inget bättre än att skörda direkt där det växer och man står! Om jag hade ett 1,5meters mullbär skulle jag bestämma mig om jag ville ha ett enstammigt eller flerstammigt träd. De flesta väljer att ha en genomgående stam, sedan är det bara att med beskärning gynna en topp som får växa upp över de andra och sedan ta bort låga, korsande och väldigt tätt sittande grenar. Men förbered dig på att ett frösått träd tar sisådär 10 år innan den börjar ge frukt. Men å andra sidan så är det ju ett finfint träd ändå! kul! lycka till!


Kommentera

kategorier

Ladda in din e-mail för att få påminnelser när bloggen uppdateras, så missar du inte det roliga

Gör sällskap med 83 andra följare


