05
Sep
10

Maffigt ätligt i Västerås och Lunds sommarblomsprogram


När jag var i Västerås här i veckan så hittade jag de här maffiga, ståtliga urnorna med schyssta grönsaker i. Ett bevis för att man inte behöver tumma på intrycket när man väljer växter som ger skörd istället för tråkigt monofunktionella fin-planteringar med enbart blommiga växter. Kanske kan man ifrågasätta att valet av den giftiga Ricinen tillsammans med mangolden. Men det är i alla fall ett gott steg framåt. Kanske kan det skördas här och säljas på bondens marknad som hålls veckovis på torget.

I Lund fylls sommarblomsrabatterna istället av tagetes och rödbladig ipomoea, en släkting till sötpotatisen. Tagetesen är ett riktigt delikat och vackert tillskott till salladen eller varför inte trä blommorna på tråd och göra en honolulu-krans ála Indien. Ipomoean är jag inte helt hundra på ätligheten, den kan mycket väl vara riktigt giftig. Men jag har ett svagt minne av att just den här får ganska stora rötter. Är det någon som vet om dem är ätliga. I så fall lär det bli en riklig skörd i Lund lagom till den mindre charmiga ”höstfägringen” i form av ljung och sånt.

2 Responses to “Maffigt ätligt i Västerås och Lunds sommarblomsprogram”


  1. september 5, 2010 kl. 12:16 e m

    De svarta bladen är sötpotatis, Ipomoea batatas, alltså ätlig. Men jag vet inte om den blivit sämre av förädlingen.

    • september 7, 2010 kl. 10:34 f m

      Tack! grymt bra, jo visst är det sötpotatis, det var det jag hade för mig. Jag ska hålla utkik när odlingarna dras upp. Kanske gömmer sig flera ton sötpotatis i lundarabatterna. Hur tufft hade inte det varit!?


Kommentera

kategorier

Ladda in din e-mail för att få påminnelser när bloggen uppdateras, så missar du inte det roliga

Gör sällskap med 86 andra följare


