24
Sep
10

Skörd = styrka

Det finns inget som ger mig känslan av styrka som när jag skördar min egen mat. Sofie och jag har nu hämtat hem en del av vår dunderskörd från vår koloni. Det ger sån jäkla go känsla. Det här har vi odlat! Det finns till för att vi har sått, rensat, vattnat och skördat. Nu kommer det förädlas i vårat kök till grymma middagar och mysiga stearinljuskvällar. Lite sitter kvar på sina rötter som en del vintersquash som kan få mogna lite till och några vindruvor, men det börjar bli dags att ta det allra sista också. Det har blivit en skörd där en del kommer räcka ett helt år framöver, självförsörjning känns inte så långt bort när man kan komma så här långt på bara ca 100kvm grönsaksland och lite till yta med äpplen och bär på. Tänker man sedan på allt som vi skördar i natur och parker så får man nog räkna i närmre hundra kilo skörd. Det finns en enorm potential i ätliga växter som bara väntar på att skördas, strunta i mataffären, maten finns gratis utanför din dörr!

Kolla här för att se en del av det som finns att skörda i naturen just nu

4 Responses to “Skörd = styrka”


  1. september 24, 2010 kl. 10:52 e m

    Så fina ni är!
    Och vilken skörd, visst är det bara helt underbart allt det man kan odla och allt det man kan plocka, en stor rikedom!
    I morgon ska allt vi handlade hos dig grävas ner här.

    • september 25, 2010 kl. 7:00 f m

      :) tack
      Ja, det blir en del grävande! kul. jag har en del som väntar just på balkongen på bilden som också ska ner i backen. Men det är liksom lättare att samla på sig krukor med växter än att få ner dem till slut.

  2. 3 Olle Lind
    september 26, 2010 kl. 9:42 f m

    Den där skördekicken känns igen. Det är lätt att bli förvånad över hur mycket käk man kan få fram utan särskilt mycket arbete på 100 kvm. Ser fram emot att bekanta mig med Ribes aureum-plantan jag köpte i fredags. Ska ympa ihop ribes-konstellationer så det står härliga till.

    Här är en annan kul grej man kan hitta utanför farstun så här års (hittade den för en månad sen):

    • september 26, 2010 kl. 10:31 e m

      Fy fan va gött! blomkålssvamp! det är grejer det! Min faster har ett topphemligt ställe där det dyker upp en sån där varje år. Det är verkligen delikatesser. Kul med ribesen, jag ser fram emot framtida frankensteinribesar.


Kommentera

kategorier

Ladda in din e-mail för att få påminnelser när bloggen uppdateras, så missar du inte det roliga

Gör sällskap med 86 andra följare


