04
Okt
10

Det var det sista, plantskolan är nu stängd.

Japp, igår var det sista öppetdagen i plantskolan. Nu när jag skriver det känns det lite tomt och konstigt. Men mest bra. Jag kommer sakna platsen och alla som jobbar där, för att inte tala om alla som kommer dit. Nu återgår platsen till att drivas helhet med mandelmanns trädgårdar och plantskolan där kommer i högre grad spegla innehållet i trädgården.

Det har verkligen varit ett äventyr och som en andra utbildning. Framför allt en ögonöppnare för hur pass enkelt det ändå är att driva ett eget företag. Jag var asrädd för all byråkrati och regler, men som med det mesta som man företar sig så går det att bryta ner i förståeliga delar och allt från bokföring till f-skattebevis är i sin enkelhet möjligt att erövra.

Nu känns steget inte allt för stort att om något år eller så, köpa och ta över en existerande plantskola.  Där jag sedan vrider om driften till att bli miljöanpassad och endast producera  växter med ätliga eller på annat sätt användbara delar, i en skala som kanske är 4 eller 5 gånger så stor som det jag har gjort i mandelmanns trädgårdar, det blir kul och spännande! Jag har insett att mitt extremnischade sortiment saknas i Sverige, sista dagen hade jag en kund som körde från stockholm för att få tag på de hasselsorter som jag hade. Jag har haft flera sådana kunder under året, de mest långväga från bohuslän, och Göteborg. Och varje vecka har jag fått en handfull förfrågningar om att skicka växter över hela Sverige.

Nu har jag bara det sista ihoppackandet kvar, och imorgon en föreläsning på Alnarp och på Söndag en föreläsning i Kiviks Esperöds Arboretum tillsammans med Gustav. Så vi ses där eller eventuellt på någon växtmarknad nästa sommar. Men Fortsätt kolla in här på bloggen. Den kommer fortsätta uppdateras med tips och info om miljöanpassad odling och spännande odlingsprojekt i Sverige och världen, det här är bara början!

Nu ska jag ut och plocka lite frukter till morgondagens provsmakning i Alnarpsparken.

5 Responses to “Det var det sista, plantskolan är nu stängd.”


  1. oktober 4, 2010 kl. 11:51 f m

    Lycka till med ditt nya liv! Jag håller koll på den här bloggen även i fortsättningen.
    UllaH

    • oktober 7, 2010 kl. 1:30 e m

      Man får tacka! fast så nytt tänkte jag inte att livet ska bli, jag tänkte behålla mitt gamla, bara pimpa det lite. Känns gott att ha så erfaren koll på det jag skriver! :) jag slår en lov över dina bilder då och då också!

  2. 3 Anna W
    oktober 4, 2010 kl. 12:40 e m

    känns bra att vi hann dit iaf. :) och chilin mår rätt bra här hemma trots att förlossning och bb-vistelse i övrigt har reducerat balkonggrönskan till mos. japp, nu har vi två små :)- en liten love och en liten iris.

    och ja, lycka till med framtida projekt nu och hoppas vi hinner ses någon gång framöver.

    • oktober 7, 2010 kl. 1:29 e m

      Grattis! kul, det går liksom aldrig riktigt att fatta! Först är dem på insidan, sedan på utsidan, fint. Lycka till med dem
      Och klart vi ses, snart. men knappast snarast, jag ska ju bo vid sluss och läsa sluss-böcker först

  3. oktober 4, 2010 kl. 3:57 e m

    Ja, lycka till med framtidsplanerna. Hoppas att det inte blir för lång bort från mig att ta sig och hälsa på. ; )

    Vad är det för provsmakning i Alnarp i morgon?
    Jag ska försöka leta upp dig för ett ”hej” i vilket fall som.
    /Karina


Kommentera

kategorier

Ladda in din e-mail för att få påminnelser när bloggen uppdateras, så missar du inte det roliga

Gör sällskap med 84 andra följare


