07
Okt
10

Superkul gäng på alnarpsguidning

Det var en riktig rökarguidning med 50 intresserade, antecknande, frågande, påstående alnarpare och en och annan ditrest trädgårdsperson. Trots ganska tuffa vindförhållanden så hölls stämningen hög medan vi provade oss fram mellan allt från sumak-lemonad till shizandra. Det kändes lyckat när en i gänget ropade till sin klasskamrat som febrilt sprang runt i busksortimentet inför en kommande växttenta. ”Jocke; de där blåa jäkla korvarna som vi hittade igår. De går att äta och är asgoda!”

Det finns så sjukt mycket schyssta ätbara växter, som kan skapa intensiva upplevelser i trädgården, samtidigt som de är snygga. När det finns så mycket som är multifunktionellt så har jag vansinnigt svårt att förorda växter som bara ger lyst. Samtidigt kunde man fått högre biologisk mångfald, smakupplevelser, minskade ”mat-mil” större förståelse för ekologiska sammanhang och mer lust. Det är en hel värld av smaker som väntar på att upptäckas.

På söndag ska jag och Gustav snacka i Kiviks Esperöds Arboretum. Jag älskar de här mötena, det blir som ett destillat av det jag upplever i plantskolan, intensivt och spännande.

2 Responses to “Superkul gäng på alnarpsguidning”


  1. 1 tilda
    december 1, 2010 kl. 6:02 e m

    hej!
    var med på vandringen och den gav mig så mycket energi och pepp. levde på det i flera dagar efteråt! tror jag lyckades snegla mig till att titeln på boken du bar med dig var ‘ovanligt ätbart’. har letat men inte hittat den någonstans. omöjligt? har du några andra boktips?
    tack!

    • december 2, 2010 kl. 9:25 f m

      Underbart att höra, ja jag gick runt med ett leende dagarna därefter också. Mycket kraft i den samlingen. kul.
      Det stämmer, den finns inte i offentligt tryckt form än, men jag jobbar på att få ut den. Den kommer. När och var skriver jag här när jag vet.

      Jag har precis beställt Marc Dicaconos a taste of the unexpected som jag har höga förväntningar på, den är skriven för Engelska förhållanden men det borde finnas en del gott att hämta där, tydligen en fyrverkeri av spännande bilder, smaskiga recept och underhållande text. Creating a forest garden av Martin Crawford ligger också i beställningslistan, den har nog mycket matnyttigt men från mer praktisk synvinkel. Annars är Åke Truedssons Frukt och bär innehållsrik men utan överraskningar och den lämnar en del att önska i layout, det samma kan sägas om Trädgårdens frukt och bär av Leif Blomkvist. Båda är extremt kompetenta, så har man ett eget intresse så finns det mycket att hämta men det är inga grafiska godisbutiker. Så ungefär där har man en julklappslista.
      God jul! :)

      Ha det gott!


Kommentera

kategorier

Ladda in din e-mail för att få påminnelser när bloggen uppdateras, så missar du inte det roliga

Gör sällskap med 84 andra följare


