26
Okt
10

Ett riktigt körsbärskornellår

I år dignade körsbärskornellen av frukt. Frossa i fruktig syrlighet!

Det finns ett par olika varianter den vanligaste är bara arten Cornus mas, men man kan också odla sorten ‘Jolico’ vars frukter ofta är dubbelt så stora som artens, eller ‘Shönbrunner gourmet dirndel’ som inte är riktigt lika stor men fortfarande större än arten och har en fin päronform på frukten. Det finns ytterligare en art, Cornus officinalis, som blommar ett par veckor tidigare och behåller frukten något längre. Något för allra sydligaste Sverige där man då kan ta det lugnt med skörden.

I Tyskland kan man hitta dirndel-schnapps som är smaksatt just med körsbärskornell. Jag ser den helst använd i en fin liten syltgrotta akompanjerad av turkiskt kardemummakaffe: Mumma! och planterad istället för den själlösa forsythian som ger liknande blommning, men lite senare och utan frukt. Vem väljer den framför körsbärskornellen?

här kan du se hur blommen såg ut i våras

4 Responses to “Ett riktigt körsbärskornellår”


  1. oktober 28, 2010 kl. 10:07 e m

    Det visste jag inte att det fanns flera sorter…intressant. Särskilt den där med stora bär om man ska använda dem i syltgrottor, vilket bra tips. Tänker jag absolut prova nästa år, nu är bären slut, fåglarna tog dem i år.
    Mysig blogg du har förresten !

    • oktober 29, 2010 kl. 12:41 e m

      Tack! ja, det är kul med körsbärskornell, jag har kontakt med en kille i slovakien som ska skicka upp frömaterial från vilda körsbärskorneller där. Det ska visst finnas allt från klargula till svarta bär där. Spännande!

  2. 3 ola
    november 9, 2010 kl. 8:04 e m

    hej hej!
    min ifjol nyplanterade kornell avnjöts till marken av hararna så jag får vänta några år på frukt…
    en annan sak, kan du tipsa om den Senaste och Bästa läroboken ni på Alnarp använder (eller borde använda) angående trädbiologi. jag är i behov av modern uppdatering och fördjupning.
    Hälsa S
    Kom hit och ät om ni är i V-ås
    Okla

    • november 17, 2010 kl. 11:49 f m

      Tjenahej! fanken, snopet! men du, testa att ympa med äldre ris till våren, på de ympade plantor jag har haft har dem blommat redan första året.. lite kul. För helhetsbiologin har vi använt Biology of plants, Raven et. al. Annars har jag nog ingen fet boktitel mycket är mer praktiskt.. Vi hörs när vi är nära!
      /Anders


Kommentera

kategorier

Ladda in din e-mail för att få påminnelser när bloggen uppdateras, så missar du inte det roliga

Gör sällskap med 86 andra följare


