02
Dec
10

Greenhouse Agustenborg

Det ligger ett riktigt spännande projekt på Jaenecke arkitekters ritbord. I Augustenborg skissar man på ett 14 våningar högt lägenhetshus med riktigt väl tilltagna balkonger och vinterträdgårdar för MKBs räkning. Tanken är att det ska finnas goda förutsättningar för att lägenhetsinnehavarna ska ha goda möjligheter att odla på sina balkonger. De ska vara kaklade och ha egna avlopp.

Smart som bara den, jag vet inte hur många gånger jag har skapat articifiellt regn för balkonginnehavararen under mig. Som tur är för min del verkar den mest befolkas under sena kvällar och fungera som fimp-förvaring.

Huset planeras att bli ett spjutspetsprojekt vad det gäller byggmaterial och energieffektivitet, ett grönt föredömme. Att ha odlingsmöjligheter i direkt koppling till boendeytan är alltid smart, ju närmre man har odlingen desto större chans att man är där när det behövs.

Innan Agustenborgs gröna hus blir verklighet krävs en detaljplansändring, så det är en bit kvar. Men jag håller tummarna för att det går hela vägen.  Det skulle vara så grymt kul att se det, kanske flytta till det.

2 Responses to “Greenhouse Agustenborg”


  1. december 29, 2010 kl. 2:42 f m

    hej ,vilken bra idé, tack för tipset, försöker nu sprida nyheten vidare så att kanske även Stockholm, som bygger rätt mycket nytt nu, kan hänga på den här trenden. Jag lägger ut den på min fb-profil Trädgårdsskribenten Ann Larås, där jag har samlat en massa trädgårdsjournalister.
    Gott nytt år.


Kommentera

kategorier

Ladda in din e-mail för att få påminnelser när bloggen uppdateras, så missar du inte det roliga

Gör sällskap med 86 andra följare


