03
Jan
11

julkulor och nyårsraketer – året som gick

Det är inget lättviktigt intryck som smultronträdets frukt ger i den här skalan. Man väntar sig en smakexplosion, som tyvärr uteblir. Lite mesig, fadd smak om ni frågar mig. Men det går ändå att drömma lite och njuta av namnet och utseendet.

Nytt år, gott kommer det alldeles säkert bli. Jag har stora förhoppningar på Storbrittanniens delikatesser, framför allt i trädgårdarna. Jag hoppas på många fina häckar av koreansk silverbuske och inte minst den vår-fruktbärande kusinen Eleagnus ebbingei kanske även fruktbärande passionsblommor och alldeles säkert frilandsoliver. Jag ser verkligen fram emot att på by-puben, tillsammans med Sofie, summera dagens intryck över en torr lokalbrygd cider eller mörk ale.

(en riktig jordärtskocksskatt uppgrävd under decembersnön – skockorna på bilden och några till blev en finfin nyårsförrättssoppa)

Det där gamla året var verkligen inte fel det heller. Det kunde inte börjat bättre än med en förläsning för Göteborgs Universitet, det växte upp ett växthus i plantskolan, det blev en fin vårhelg i Linders plantskola, sortimentet växte så det knakade och mot slutet på året var det närmre dubbelt mot första året sisådär 250 olika ätbara godsaker. Jag provade färsk Sechuanpeppar för första gången (starkt, lite bedövande och blommigt gott), några av mina växter fick vara med i Allt om trädgårds vårnummer vilket gav en oväntad åtgång på Corylus ‘Röd Zellernöt’. Jag lärde känna trädgårdsskribentteamet Konrad och Callmer vilket resulterade i två framtida reportage. Sophia callmer fick dessutom vara luktutvärderare i mitt nässelexperiment. Jag försökte hitta ett sätt att tillverka nässelvatten utan den extrema stanken, kolla hur det gick här. Över huvud taget kändes det som om allt fler hade uppmärksammat att det nu även fanns en plantskola i Mandelmanns Trädgårdar förutom det lockande kaféet och grönsaksbutiken.  Allt mer sticklings- och fröplantor började ta slut, jag som trodde att de var tillräckligt många för att räcka ett par år (vilket skulle göra att jag hade flera storlekar av varje sort). Jag började inse att jag behöver mer plats för att kunna ta till vara på den uppåtkraft som finns i efterfrågan på ätliga växter. Så framåt höstens sista helg, med skördemarknad och allt var jag redo att säga adjö till det som fanns kvar i plantskolan (vid det laget var bra många sorter helt utsålda), där kommer Gustav och Marie fortsätta driva en plantskola men med ett sortiment som i högre grad speglar trädgården. Skördemarknaden var en riktig kalashelg packad med underbara besökare, och plantskolan blev ännu mer tom.

Platta persikor står helt klart på önskelistan för nästa plantskola!

Så på ett, eller ett par års sikt eller så letar jag efter nästa ställe att dra igång en ätbar plantskola (större, mer, bättre), men innan dess ska jag passa på att jobba ett halvår i England. Där har det funnits en kraftigare trädgårdstradition och de senaste åren en massiv trend för mer ätbart i trädgården. Så det finns mycket att se och göra. Så jäkla kul! Jag var där en sväng och jobbade på Palmstead Nurseries en sommar när jag var 16, men då kunde jag bara ta mig runt med cykel, hur som helst tänkte jag alltid att jag skulle komma tillbaka för en längre period och nu känns tillfället gyllene.  Jag har en del kontakt med ett par ledande plantskolor och odlare av ovanliga ätbara växter, antingen blir det jobb på ett av de ställena annars: garanterat studiebesök (det dyker nog upp här eftersom).

 

Bloggen har tuffat på också, jag fick en summering från WordPress som konstaterade att jag har haft 15000 views! rätt gött, detta till trots att jag i våras flyttade från den gamla adressen ensammatradetsplantskola.blogg.se. Det är spännade att se hur antalet läsare sakta ökar och de kontakter som kommer ur det!

 

Nu är det alltså 2011, snart dags att så för att se vad det kan bli för skörd i år. Det är galet hur mycket jag längtar efter den där första omplanteringen av frösådderna!

 

4 Responses to “julkulor och nyårsraketer – året som gick”


  1. 1 hanna
    januari 3, 2011 kl. 7:29 e m

    jag instämmer, jordgubbsträdets frukt är inte särskilt spännande, men efter att ha bott några år på algarves högsta topp upptäckte jag det ekonomiska värdet i detta bär!
    där skattas plantorna högt då de är svåra att föröka och lokalbefolkningen åker ut hela familjerna på helgerna under säsong för att plocka de mogna bären. sedan följer en lång process för att destillera bären till lyxdrickat ‘aguardente de medronho’. om du även lagrat ditt brännvin (från en bra årgång) så kan du kräva rätt häftiga priser för att vara en sån fattig del av europa.
    jag har smakat några gånger men det är inget jag dricker för smakens skull utan mer för den lätt hallucinogena upplevelsen en del hävdar sej få…

    så för att avsluta så undrar jag:
    har du alltså fått detta träd att växa i sverige?!

    • januari 4, 2011 kl. 11:04 f m

      Allright! det var som fasen, det gäller att hitta rätt användningssätt! Men jag tror jag undviker hallucinogener, världen är bra konstig ändå.
      Nej, det här trädet växer i ett svalt växthus i Lunds universitets botaniska trädgård. Det klarar några minusgrader under kort tid, men säkrast växer det helt frostfritt, typ som oliv och sådär.
      Jag såg en massa småträd säljas i helt vanliga blomsterhandlar i höstas, rätt coolt, då blommade den dessutom.
      Kul att höra om desstilleringen!

  2. 3 joakim
    januari 5, 2011 kl. 5:23 e m

    ja visst räcker det med vinter !
    jag har mängder med frön att plantera ,så var är du vären om det tar sig bra kommer jag ha alldeles för mycket plantor ,men det brukar vara lite si och så med groddbarheten
    Många hälsningar
    jocke

    • januari 6, 2011 kl. 10:45 f m

      Tack för erbjudandet, men jag möter våren i England i år, jag ska dit och jobba och utforska trädgårds- och odlingscenen så i vår blir det inte många egna plantor som jag kommer plantera om. men tack ändå! Det finns säkert många som kan tänka sig byta plantor, alternativ.nu kan vara ett schysst forum att erbjuda plantor på. hoppas det blir ett grymt odlingsår!


Kommentera

kategorier

Ladda in din e-mail för att få påminnelser när bloggen uppdateras, så missar du inte det roliga

Gör sällskap med 86 andra följare


