14
Jan
11

Jätterams Plygonatum multiflorum

Det här är en av mina riktiga favoriter bland det okänt ätbara, jätteramsen har sjukt snygga blommor på sommaren, men det är långt innan dess det gäller att vara på hugget och skörda de första skotten, efter en kort stund i saltat vatten är de det lyxigaste sparris-iga man kan tänka sig. sjukt fina. men det gäller att ta dem när de är små, och det handlar om ett skördefönster på kanske 4 dagar under solig vecka, före och efter är det kört. maximal lyx! Efter blommorna kan det komma röda, giftiga bär.

2 Responses to “Jätterams Plygonatum multiflorum”


  1. april 22, 2012 kl. 10:12 e m

    Hejsan! Jag provsmakade jätteramsen häromdagen efter att ha läst om det i Allt om trädgård. Jag tillagade den dock inte och jag skulle vilja varna för att göra som jag. Jag kände nämligen i flera timmar att jag ätit något olämpligt! Jag är inte allergisk mot mat i vanliga fall, men i detta fanns det något jag inte tålde. Kanske fler som reagerar som jag! Jag skrev om detta på min blogg och har länkat hit! http://lindastradgard.blogspot.se/2012/04/varning-for-jatterams.html Ha det gott!

    • april 23, 2012 kl. 1:21 e m

      Bra att du berättar, det låter riktigt otäckt, jag har bara ätit den kokt. med största njutning. Om man läser engelsk litteratur så tas jätterams och getrams ofta upp som bra exempel på ätbara perenner, men kokta (där heter den solomons seal). bland annat kan man läsa om det här: http://pfaf.org/user/Plant.aspx?LatinName=Polygonatum+multiflorum där tas en handfull referenser upp också. Det skulle absolut varit bra om det i texten i allt om trädgård hade stått att den kan ge allergiska reaktioner. Och det är ju ett bra exempel på att det gäller att veta vad och när det är man kan äta en växt. t.ex. gröna potatisar eller potatisblad som är giftiga. Tack för tipset jag ska ta med det som ett exempel och oftare påpeka risken för allergier/att tillaga om det bör tillagas. och jag hoppas att det inte har avskräckt dig från att utforska fler ätbara växter.
      mvh
      /Anders


Kommentera

kategorier

Ladda in din e-mail för att få påminnelser när bloggen uppdateras, så missar du inte det roliga

Gör sällskap med 86 andra följare


