24
Jan
11

Otter farm, en ätlig plantskola

Inför mitt halvår i England har jag letat med ljus och lykta efter spännande projekt och jag har ramlat över mer än väntat. En riktigt intressant person som är värd att lägga på minnet är Mark Diacono. Mark har en webbaserad plantskola Otter farm shop det är väl inte helt säkert att man kan handla hem hit till Sverige, men lägg sorterna på minnet, när jag kommer tillbaka till Sverige så är planen att dra upp en liknande verksamhet igen!  Mark Diacono är också head gardener på River Cottage HQ som setts i SVTs sändningar med det förskräckliga namnet ”det goda livet”. I England är man enhällig, ätbar odling har en större plats i framtiden än man planerar för idag. Jag tror att vi i Sverige snart också kommer inse de mångdubbla fördelarna med att odla produktivt och vackert. Smakupplevelser, miljöfördelar och utmaning väntar.

Känd från Marc Diaconos bokomslag, Sichuanpeppar Zanthoxylum sp. En astuff krydda med både svartpepparaktik hetta, rosenpepparaktig arom och en domnande styrka som får smaklökarna att sjuda i vällust. Den är cool och kan odlas i riktigt skyddade lägen även här i Sverige.


2 Responses to “Otter farm, en ätlig plantskola”


  1. 1 monique
    januari 24, 2011 kl. 10:18 e m

    Roligt! Det här är precis vad jag letar efter.
    mvh Monique Kotterer

    • januari 25, 2011 kl. 8:12 e m

      kul! ja jag diggar uppläget som bara den, nästa år står det ensamma trädets plantskola istället för otterfarm :) Boken är också jättefin, jag har haft lite kontakt med Mark, och Otterfarm ska jag defenitivt besöka i sommar. Rapport kommer så småning om!


Kommentera

kategorier

Ladda in din e-mail för att få påminnelser när bloggen uppdateras, så missar du inte det roliga

Gör sällskap med 83 andra följare


