06
Maj
11

Eden project

Ända sedan jag var här som 15-åring och jobbade på en plantskola i kent har jag velat besöka Eden Project. Då var det precis nyöppnat. Världens största växthus. En längtan efter att uppleva djungel, att upptäcka, utforska. Ojojoj, kan jag understryka nog hur stora förväntningar jag hade?

Ett par veckor innan vi åkte ner till Cornwall för att bland annat besöka Eden project så secondhandfyndade jag Tim Smits bok om processen bakom skapelsen, efter intensiv läsning fick jag ytterligare bakgrund och förståelse för enormiteten i projektet. Jag är otroligt imponerad över den energi och besatta målmedvetenhet i det team som ligger bakom Eden, alla punkter av no-return som följts av motgångar som ändå lösts. Enormt. Det är vad hela projektet är.

Och jag kan inte annat än trollbindas av tankarna som teamet vill förmedla, så underbart att det finns så många som arbetar för något så gott på ett så bra sätt! Det finns en installation vid ingången till området som sammanfattar deras budskap, det är en scen som visar ett hem med life-size dockor som med ett system av hydraulik och snören succesivt blir av med allt som kommer från växter: bröd, sylt, socker på frukostbordet, trästolarna, all mat i kylen, kläderna på kroppen, mjölken i kattskålen och till sist syret vars frånvaro gör att kattens ögon och tunga ploppar ut. Slut. Sedan fortsätter budskapet i en myriad av demonstrationer som visar människans civilisations förhållande till växter. Grymt tema! oändligt i variationer och otroligt smart förmedlat med lagom mycket text i ständigt förändrande sammansättning.

Nästa punkt att förvånas över är hela anläggningens uppbyggnad. Den är så smart upplagd, redan innan man kommer fram till entréerna har olika displays av växter börjat fylla sidan av vägen, entrén är monumental med flaggor, en hög pergola som liksom suger en inåt, in innanför biljettdiskarna och ut på en plattform. Först då avslöjas växthusen nere i dalen, som är otroligt stora. Så mycket större än jag trodde! De tar upp en stor del av hela området. Grymt! nästan utomjordiskt. Och det är ingen tvekan om att de är dem som är huvudmålet, miljön runtom är upplagd som öppna parterrer med vindlande stigar och gör sig allra bäst från utikiksplattformen. Den magiska miljön är inne i växthusdomerna.

i utbildningshusets mitt står the seed, en förstoring av ett frö i solid granit, som mittpunkt och utgångspunkt för det omkringliggande huset som är baserat på fibbonachi-serien. Vi lade en hel dag, från öppning till en kvart innan stängning på Eden, och vi fördjupade oss ingenstans, det finns otroligt mycket att se. Helt galet. Bara skalan gör att man blir matt (och lycklig).

Jag är förtrollad och imponerad. Jag vill tillbaka.

Kommentera

kategorier

Ladda in din e-mail för att få påminnelser när bloggen uppdateras, så missar du inte det roliga

Gör sällskap med 84 andra följare


