28
Dec
11

Härligt lökigt i Enköping

Det går ju inte annat än att vara imponerad av Enköpings parker, trots att hypen lagt sig något är ambitionen på topp och i somras var det såhär grymt snyggt. Nu har man med största säkerhet verkligen bombat ner tusentals lökar här, men med rätt jord kan jätteallium fröså sig, och dela sig och bli mäktiga mattor, men det tar förstås tid. Det är lite synd bara att bladen börjar vissna så tidigt, de kan se helt vansinnigt fula ut redan innan blommorna slagit ut, det gäller att plantera dem inne bland andra växter som kan täcka spektaklet.

7 Responses to “Härligt lökigt i Enköping”


  1. december 28, 2011 kl. 5:03 e m

    Oj så vackert ! Var i Enköping första gången i år, men det blir garanterat fler besök. De där attans alliumen trivs inte alls hos mig, vet inte vad jag gör för fel, suck !
    Lisa/Lisas trädgård

    • december 28, 2011 kl. 7:03 e m

      Kul!

      Jag bor i Enköping och går ofta i parkerna, eftersom de ändrar skepnad flera gånger om året.
      Kommer ni hit – så hör av er ! Jag driver dessutom en saltgrotta…….titta gärna på vår hemsida : http://www.solsigillet.se

      Doris / Sländans Mathantverk

    • december 30, 2011 kl. 10:18 f m

      Ja, de har ju sedan ett par år ett gäng utställningsträdgårdar i västra drömparken som är kul att titta på.
      Allium är lurigt, det gäller att de får rätt jord, om jag inte missminner mig vill jättealliumen ha en rätt tung och näringsrik jord, men som vanligt samtidigt väldränerad. Men det finns så absurt många fina och trevliga. Det bästa är väl ändå att så många är delikata också. Högst på Alliumönskelistan just nu står Allium ampeloprasum var. Babingtonii, jag såg den mycket i England där den prisades väldans som en riktigt bra perenn, ätbar lök. goda grejer!

  2. december 29, 2011 kl. 2:50 e m

    Läckert det blir nog en resa till Enköping i sommar. Man sitter verkligen o längtar till våren nu när det är en storm som ryster i knutarna på kåken hemma på gården. Det är tur att alla härliga frökataloger nu dimper ner i postlådan så man kan drömma och planera inför odlingssäasongen Skönt!

    • december 30, 2011 kl. 10:11 f m

      Ja, är det inte lite så att man alltid längtar till våren. Jag såg en vitsippa för en månad sedan. Det värmer än. Jag är lite sugen på att gräva upp och ta in någon påsklilja och driva den inomhus för att pusha våren lite.


Kommentera

kategorier

Ladda in din e-mail för att få påminnelser när bloggen uppdateras, så missar du inte det roliga

Gör sällskap med 86 andra följare


