07
Jan
12

Nektarrika porslinsblommor

Min farmor och farfar bodde i Karlshamn och alltid när vi åkt dit för att hälsa på, var en av höjdpunkterna att snabbt ta sig upp på andra våningen, över de knarrande golven, till ett söderfönster där en magnifikt stor porslinsblomma alltid stod och alltid blommade. På kvällarna spred sig den söta doften i det stora huset och från de sammetsklädda blommorna hängde enorma nektardroppar. När jag tänker på det så känner jag doften nu. Jag vet inte hur nyttigt det är, men det var ju helt omöjligt att motstå att samla nektar på ett finger och njuta av den där parfymerade sötman.

Numera bor det någon annan i det huset, men det är svårt att inte tänka sig att farmor och farfar skulle stå och vinka där bakom den enorma porslinsblomman om vi skulle ha hälsat på där nu. Men det finaste är att min mamma tog en stickling av den som vid det här laget är en minst lika stor krukväxt, med samma underbara blomning, doft och sötma.  I minnet transporteras jag till soliga påskhelger i Karlshamn när jag doftar på den.

0 Responses to “Nektarrika porslinsblommor”



  1. Kommentera

Kommentera

kategorier

Ladda in din e-mail för att få påminnelser när bloggen uppdateras, så missar du inte det roliga

Gör sällskap med 86 andra följare


