22
Feb
12

Omega hydroponics

En rätt cool hydroponisk lösning som påstår sig få ut 3-5 gånger så mycket grönmassa per watt tack vare att den roterar. Tillväxthormonet auxin sprids då jämnt i växten och ger bättre tillväxt (säger dem) det blir dessutom minimalt med spilljus, det är växter runt om hljuskällan. Jag ser det mest som ett jäkligt fränt konstverk. Men samtidigt odlas väldigt mycket grönsaksväxter hydroponiskt idag, men då med naturligt ljus. Som en kommentar till vad  technogardening kan vara så är det värdefullt. Och det fångar åtminstone min fantasi!

8 Responses to “Omega hydroponics”


  1. 1 Richard
    februari 22, 2012 kl. 8:32 e m

    Jag mötte en gubbe som var ute med hunden i Segeby utanför Malmö när jag bodde i Arlöv han försökte sälja mig på någon liknade idé. Jag lite svår flörtad kände mig som patentingenjören i Lorry som slutar med ”Tänkte inte på det. Hejdå!”. http://www.youtube.com/watch?v=4PhM8KJJMzs Många grönsaks snurror blir’re
    Känner det finns en övertro på att ”maskinerna när våra vänner utan dem inget paradis” för att citera en Kjell Höglund låt. Tror mera på stadsnära odling. Vi håller på mitt berg i Göteborg att övertyga Bostadsbolaget att släppa lite mark. /Richard

    • februari 23, 2012 kl. 8:49 f m

      Hehe, jag hade nog inte heller köpt ett sånt koncept från någon jag bara träffade ute med hunden :) Jag tror också att helt vanlig odling är att föredra. att bygga system som kräver tillskottsenergi och ett konstant flöde blir ju känsliga för avbrott. Men jag tror ändå att det kan finnas situationer där det kan vara försvarbart. Idag odlas ju dessutom mycket hydroponiskt redan i växthus. Men det finns absolut anledning att titta på om den skörden skiljer sig från annan skörd. Mja. enkelt sagt: Heja stadsnära odling! och lek med all odling. Inget enstaka system är tillräckligt bra för att konkurrera ut alla andra. Lycka till med bostadsbolagssnacket! kul

    • 3 jonas styf
      februari 23, 2012 kl. 9:28 e m

      Spännande med bostadsbolaget! Jag har också en lägenhet hos dem, vilket berg bor du på?

      /jonas

    • februari 23, 2012 kl. 8:51 f m

      Coolt! men shit bygga hus/odla hus med protoceller det låter helt galet! Inte långt ifrån nyheten om att det snart odlas hamburgare i petriskålar i Holland. Jag tänker på Oryx och Crake, en grym men vansinnigt dystopisk bok som är värd och läsa. Men jag blir verkligen nyfiken på Livin architecture! spännande!

  2. 6 Richard
    februari 24, 2012 kl. 2:24 e m

    @Jonas; Bostads AB Poseidon är det, på Högsbohöjd. Posedion har startat upp några mindre lotter i Kärra.
    De verkar tillmötesgående och säger att de skall bistå med praktisk hjälp. Vattenpost mm.
    Annars så finns de ett projekt Stadsnära odling på fastighetskontoret. Park och natur sköter all kommunal parkmark i stan de har mera yta än Bostads Bolagen. Niklas Wennberg på Stadsjord säger att de fått pengar för att utveckla det. Hör med Pia Schmitdbauer (pia.schmidtbauer@fastighet.goteborg.se) på fastighets kontoret. Lycka till/Richard

    • 7 jonas styf
      februari 28, 2012 kl. 1:52 f m

      @Richard Kul! Då är vi grannar! Också kul att höra om fastighetskontoret. Kan vara läge att forska vidare detta :)
      Lev gott!
      /Jonas

      • 8 Richard
        februari 28, 2012 kl. 10:41 f m

        Håll utkik i din trapp eller på Hemköp. 7:e mars bildas en odlarförening på Högsbohöjd för att sedan fixa lotter.
        /R


Kommentera

kategorier

Ladda in din e-mail för att få påminnelser när bloggen uppdateras, så missar du inte det roliga

Gör sällskap med 86 andra följare


