15
Mar
12

Hydroponiskt projekt igång!

Jag åkte till Stockholm för Kistamässan, men det finns så många timmar på ett dygn! Det var ett gyllene tillfälle att förverkliga ett hydroponiskt konstprojekt som jag gått och varit sugen på länge, tillsammans med reklam och reprofirman Turbin och Makalösa Ola blev det verklighet under ett par sena kvällar och nätter.

 

 

Hydroponisk odling betyder att växterna växer direkt i en näringslösning och rötterna får därifrån all näring de behöver för tillväxten. Eftersom all näring är löst blir tillgången på vatten och näring maximal och tillväxten likaså. Det gör också att man inte behöver sköta vattningen, mer än med några veckors mellanrum då reservoaren behöver fyllas på. Men det som krokar fast mig mest är att det går att göra så visuella lösningar.

I skyltfönstret på Kungsholmstorg 11 står nu en variant där vi byggde små vattenhjul eller turbiner som sätts igång av vattenflödet. Rören är transparenta för att det ska gå att följa rotutvecklingen, vattenströmmarna och virvlarna. Med tiden börjar alger också växa i rören och bidrar till biologiseringsprocessen. Det är en sjukt spännande process att se hur växter av olika slag sakta kommer ta över de nu extremt articifiella rören och kopplingarna. Pumpen går på en timer nu där den pumpar 15 minuter i halvtimmen. Allt utom de specialbeställda transparenta rören är material som är lätta att skaffa i vilken bygghandel som helst. Det ska bli väldigt spännande att se utvecklingen av odlingen, vilka växter som tar sig snabbast, hur långt det naturliga/led-ljuset räcker hur stora kontra små plantor klarar omplanteringen och vilket vattenflöde som är optimalt.

Tveklöst är att den skapar ett blickfång och en ljudmiljö som helt har förändrat miljön i Turbins foajé. Det har också skapat ett produktivt element som tar till vara på ljuset från det stora fönstret och värmen i lokalen. Det blir återbesök för mig om en vecka när jag ändå ska till Stockholm igen. Det blir spännande, rapport kommer! Kolla in: Turbins temasida

Detta bildspel kräver JavaScript.


5 Responses to “Hydroponiskt projekt igång!”


  1. 1 jonas styf
    mars 15, 2012 kl. 5:27 e m

    Kul grej!

    Två små frågor..
    Är skovelhjulen bara estetiskt tilltalande eller fyller de en hemlig (ninja)funktion?
    Och hur löste ni rötternas behov av skydd från ljus kontra genomflöde av vatten? Min skärm är inte alltför modern, så jag lyckas inte plira reda på det i filmen (;

    • mars 16, 2012 kl. 7:26 f m

      Hej! skovelhjulen är absolut mest estetiska och en liten koppling till företagsnamnet turbin. och som jag förstått det behöver inte rötterna ha en ljusfri miljö, så länge den inte samtidigt är torr, eller för varm. Men hey, det är ett expriment väldigt mycket, och vi testar medvetet att göra lite annorlunda mot många befintliga system, kanske blir det asbra, eller så är det mest snyggt :)

  2. mars 18, 2012 kl. 10:56 e m

    Shit vad häftig den blev, en sån vill jag också göra! Synd bara att jag har så små fönster.
    När du testat lite mer får du sätta ihop ett kit för försäljning vetja!

    • mars 19, 2012 kl. 8:15 f m

      Eller hur! jag är lite sugen på att göra en variant för en av mina bananplantor, men istället för en cirkulerande lösning göra en syresatt, jag har en akvarie-luftpump som jag inte använder.. ja det ska jag testa!


Kommentera

kategorier

Ladda in din e-mail för att få påminnelser när bloggen uppdateras, så missar du inte det roliga

Gör sällskap med 83 andra följare


