07
Apr
12

Levande döda björkar

I barnträdgården på Hillier arboretum såg jag de här snygga, levande döda björkstammarna som också fungerade som klätterväxtstöd. När stammen är död har den fler levande celler än när den levde, paradoxalt, men sant. När den tas över av cellulosanedbrytande svampar och insekter lever hela veddelen, när den lever och växer är det bara ett tunt skikt ett par cm in från barken som har levande celler.

Framför allt tycker jag att det är så grymt mycket snyggare än tryckimpregnerade stolpar som i åratal lyser lite giftgrönt.

Kolla in mer från Hillier här


3 Responses to “Levande döda björkar”


  1. april 8, 2012 kl. 11:20 f m

    En underbar blogg och hemsida. Jag skall säkert beställa några av dina växter. Odlar det mesta här i Dals Rostock men inte riktigt allt du hade i webbshopen. Skulle förstås helst se din anläggning och handla på plats. Hornborgasjön och Falbygden är en underbar plats på många sätt. Jag uppskattar också informationen om växterna du säljer och hur de används. Har inte vågat smaka på Decaisnea fargesiis frukter. Å andra sidan är det inte varje år jag får frukt på den. Sena froster ställer ofta till det.
    Det var egentligen Renée Olsåker, miljöchef i Dalsland, som ledde in mig på detta spår när hon letade efter Elaeagnus umbellata och Maackia chinensis för sin trädgård. Jag återkommer alldeles säkert och hoppas din anläggning blir öppen för besök.

    • april 8, 2012 kl. 11:49 f m

      Tack vad kul att höra! Om du har vägarna förbi så går det bra att beställa i förväg och hämta här på plats men mycket till anläggning att se är det inte. Just nu bor växterna i sin vinterförvaring i garaget och jordkällaren. Hit flyttade jag bara vid nyår men jag hoppas med tiden att kunna öppna en publik verksamhet med mycket mer än ”bara” unika ätbara växter. Trädgård och odling är så stort och gränsar till så många spännande områden. Det finns mycket kul som kan hända. E. umbellata har jag än så länge inte fått upp i förökning, men jag har en bunt frön som ligger på stratifiering, så om ett par år kanske jag har den i sortimentet också, just nu finns E. multiflora även den med helt fantastiskt fina bär och kvävefixerande förmåga. bra grejer! Och klart att du ska prova på narrbuskefrukterna/blåkorvarna, det är en av mina riktiga favoriter :)

      • april 20, 2012 kl. 2:22 f m

        Jag får väl prova de där narrbuskefrukterna då om det nu blir något i år. De lever på gränsen här. Även om inte busken dör så fryser ofta blomknopparna. Som tur är bryter de ganska sent.


Kommentera

kategorier

Ladda in din e-mail för att få påminnelser när bloggen uppdateras, så missar du inte det roliga

Gör sällskap med 83 andra följare


