01
Jun
12

Durian

Första kvällen efter vi anlänt till  Kina och sovit ca 4 h på 36 h så tog jag och Karina en promenad till en supermarket runt hörnet. Där fanns den, den mytomspunna Durianfrukten. Portat på så många platser i Asien eftersom den har en minst sagt speciell doft, eller lukt kanske är mer korrekt att säga. Den påminner lite om avlopp. Men i Kina verkar den inte vara lika förföljd. Kvällen efter köpte jag en bit och jag och Karina gick tillbaka till hotellet där vi drog ut de resenärer som fortfarande satt i baren. På äkta tjuvrökarmaner stod vi utanför foajen och delade broderligt biten mellan oss. Och ja, den luktar illa och smakar väl OK. Söt, konsistens som en mango men jag överväldigades inte av någon arom som kunde täcka ut den där avloppsdoften. Jag tänker mig att det är lite som surströmming. Mycket kultur i att äta den helt enkelt.


0 Responses to “Durian”



  1. Kommentera

Kommentera

kategorier

Ladda in din e-mail för att få påminnelser när bloggen uppdateras, så missar du inte det roliga

Gör sällskap med 83 andra följare


