03
Jun
12

Bao Clans trädgård

En av de mest intressanta trädgårdarna på Kinaresan var Bao Clans trädgård, med en av Kinas största bonsaisamlingar, eller som det egentligen heter, Penjing eller Penzai som är den Kinesiska versionen av bonsai och egentligen ursprunget till japanernas bonsai. Eftersom Japan har varit så mycket mer öppet så är det därifrån vi har fått hela bonsaikulturen, men ursprunget ligger i Kina. De kinesiska Penjing är lite mer fria i sin form, ibland är det hela landskap med miniatyrbyggnader och till och med minivattenfall. Trädgården var fantastiskt innehållsrik och vi blev förevisade en rejäl Penjing som har skötts av 6 generationer av pengjingmästare. Men när man går där går det inte att undvika att tänka på den här trädgården förstördes under kulturrevolutionen, som en symbol för överklass och borgarsysslor var den ett självklart mål för förstörelsen. De som arbetade där smusslade undan några penjings i samlingen, gömde i skogar och på hemliga innergårdar och fortsatte sköta dem där till det att de gick att återföra. Men det här är inget som nämns av parkens officiella guide. Och jag undrar stilla hur mycket som egentligen är historiskt korrekt, man ser att de flesta träden är nyplanterade, murar och  vissa byggnader är nybyggda. Vad är egentligen kvar och vad är nyskapat för att främja turism? På parkens hemsida står det att det finns 10 000 penjing där, parkguiden säger att det finns 5000, hur många tusen som egentligen fanns är svårt att säga men de jag såg var inte fler än 1000, men det är mer än nog med penjings för mig. Man ska bara ha med sig att siffror gärna växer i Kina av sig själva för att det ska vara riktigt riktigt fantastiskt. Men för mig räcker det att se det hantverket som skapar miniatyrer av vindpinade träd, skadade och åldrade i perfektion. Det behövs inga överdrifter. Det är intressant nog ändå! Och jag börjar undra hur min egen bonsai ser ut, en martall som jag planterade i en urna för nu över 10 år sedan hemma hos mina föräldrar, jag har inte sett den på länge. Dags att undersöka och flytta med hem!

Detta bildspel kräver JavaScript.


0 Responses to “Bao Clans trädgård”



  1. Kommentera

Kommentera

kategorier

Ladda in din e-mail för att få påminnelser när bloggen uppdateras, så missar du inte det roliga

Gör sällskap med 83 andra följare


