04
Okt
12

Ponicirus trifoliata, citrontörne

Citrontörnet är en citrussläkting som är förvånande härdig. De gula frukterna är väldigt aromatiska och sprider väldoft omkring sig om man tar in dem. Kan användas till smaksättning. De kan också användas som krydda. De får fina vita, doftande blommor. zon 1 Om man odlar den i kallväxthus klarar den sig längre norrut. Så cool. Vi får se hur den klarar vintern här i zon 3. Det är omöjligt, men det tänkte jag inte säga till den.


2 Responses to “Ponicirus trifoliata, citrontörne”


  1. 1 Karene Lyngholm
    oktober 4, 2012 kl. 12:16 e m

    Oj så fint! Jeg kjøpte en sånn av deg, og visste ike at jeg kjøpte en bergamotte!
    Den holdt på å dø i sommer (kald sommer) men så kom den tilbake, nå står den i drivhuset her i høst. Tenkte kanskje å sette den mørkt i jordkjelleren i vinter……….?
    Hva tror dere?
    Jeg er i V-Värmland zon 3-4

    • oktober 5, 2012 kl. 9:56 f m

      Ja vad kul. Jag kommer ihåg att jag skickade en till värmland. Jag skulle definitivt stoppa in den i jordkällaren i vintern. Det kommer jag göra med de små jag har kvar här. I veckan var jag i Lund och såg en 8 meter hög i botaniska trädgården där.
      hör av dig om hur det går!


Kommentera

kategorier

Ladda in din e-mail för att få påminnelser när bloggen uppdateras, så missar du inte det roliga

Gör sällskap med 83 andra följare


