05
Okt
12

Alnarpsvandring

I tisdags var jag tillbaka på Alnarp efter en inbjudan från Dendrologiska utskottet. Det var nog femte gången jag tog med en grupp ut i alnarpsparken i jakt på nya smaker. Det finns så otroligt mycket där. Och det är inte så konstigt, det är Sveriges största samling av vedartade växter. Superkul att komma tillbaka. Ännu roligare var det att det blev besöksrekord, 80 pers hängde med ut i parken.

Det krävde lite sista minuten-omplanering. När man är så många tar det väldigt lång tid att börja gå, stanna och samla upp så jag fick baka ihop flera stopp så vi gjorde hälften så många jag egentligen hade tänkt men utan att pruta på innehållet. Och som alltid lär också jag mig saker, det är underbart att träffa folk. Min lärdom för dagen blev att även Sorbus domestica, äppelrönn, precis som mispel ska eftermognas en tid innan den blir god att äta. Det finns ett riktigt stort ex vid dammen i Alnarpsparken.

Kul att se så många och spännande att se hur ett sådant intresse kan förändra sättet vi planterar våra städer på i framtiden.


2 Responses to “Alnarpsvandring”


  1. oktober 5, 2012 kl. 8:15 e m

    Måste varit en trevlig rundvandring. Brukar ta en tur där när jag hälsar på brorsan i Lomma. Mina Sorbus ‘Dodong’ hinner jag aldrig smaka på. Trastarna rensar rent så fort de blir röda. Det är dem väl unnat. Men de vita rönnbären smakar tydligen inte men idag såg jag att svarthättan åt av dem.

    • oktober 6, 2012 kl. 7:26 f m

      Det är verkligen en underbar plats! ja jag kan förstå trastarna för att Dodongens bär är några av de bästa rönnbären man kan äta. :) De är väl schysst att de lämnar pärlrönnens bär för de är kanske de näst bästa rönnbären, så det är bara ut och kalasa innan svarthättan hinner före! fast å andra sidan är det härligt att se de flyttande fågelsträcken och trädgårdsfåglarna på nära håll så jag kan också tänka mig att dela med mig av bärskörden, just nu gör jag det lite motvilligt med aronia som jag inte hunnit skörda.


Kommentera

kategorier

Ladda in din e-mail för att få påminnelser när bloggen uppdateras, så missar du inte det roliga

Gör sällskap med 83 andra följare


