13
Dec
12

Att starta AB, gör det nu innan Nyår!

Nu när det lackar mot större företagsåtaganden, en öppen verksamhet kanske personal och i allmänhet ett större företag har jag bestämt mig för att starta AB. Framför allt ska det blir schysst att få en tydlig uppdelning mellan företaget och mig själv (jag har en enskild firma idag). Det innebär också att jag kan återinvestera vinst i företaget till en lägre beskattning än idag. Jag fick precis veta att det finns anledning att göra det snarast för att bli färdig med det innan nyår. Det skulle innebära att det är möjligt att göra aktieutdelning redan första året vilket annars bara kan ske kalenderåret efter registrering. Om du går i tankar att starta AB kan det vara bra att dra igång snabbt med andra ord. Det snabbaste och smidigaste sättet är att köpa ett färdigt lagerbolag hos en revisionsfirma som sedan ändrar uppgifterna så de stämmer med din verksamhet. Jag köper mitt via PWC. Det enda luriga är att man ska ha mer än ett namnförslag, och alla som har försökt hitta på ett namnförslag vet hur sjukt svårt det är, att få ihop tre är desto värre, snacka om namnångest.

Jag har också tittat på att skaffa en bokföringskonsult. Jag inser att det blir mer och mer att bokföra och det tar mer och mer tid som jag har allt mindre av. Framför allt ska det bli oändligt skönt att slippa den gnagande känslan av att jag kanske har missat något. Men jag kan inget annat än rekommendera att börja med att sköta bokföringen själv först. Jag har lärt mig väldigt mycket på det de här åren.

Nu saknas bara ett bankintyg som bevisar att jag har satt in tillräckligt kapital för att få starta AB:t, Det blir på måndag. Det är riktigt spännande tider nu. Kul! och det skadar ju inte att sitta och jobba med den här utsikten.

20121213-105530.jpg glad lucia förresten!


4 Responses to “Att starta AB, gör det nu innan Nyår!”


  1. december 13, 2012 kl. 12:16 e m

    Hej!
    Klart att du ska starta ett AB.
    Hoppas att allt går bra och att du hinner innan nyår.
    Det dröjer nog innan jag själv kan bli ett AB.
    Ha en skön lucia dag och dröm om odlingarna som ska bli till våren.
    Jag letar och köper själv fröer nu och har börjat planera så smått.

  2. 3 M
    december 13, 2012 kl. 6:27 e m

    Näe det förstår jag, himla fin utsikt! =) Vad är det för AB du ska starta då? Var länge sedan jag var in här nu. =) Men den är ju så inspirerande din blogg =D

    • december 13, 2012 kl. 8:21 e m

      Tack! Jag kommer fortsätta utforska trädgårdsvärldens alla hörn med text, foto och föreläsningar. Men framför allt drar jag igång min plantskola i större skala och börjar utveckla en vår-visningsträdgård och hyr ut kreativa kontorsplatser tillsammans med två andra företag. Lite småkomplext men det handlar mest om att ha riktigt kul! Lycka till med tillökningen :)


Kommentera

kategorier

Ladda in din e-mail för att få påminnelser när bloggen uppdateras, så missar du inte det roliga

Gör sällskap med 83 andra följare


