20
Dec
12

Vilket j**kla år!

Jag visste att det skulle bli ett spännande år, men att det skulle bli såhär kunde jag aldrig i mina vildaste drömmar kunnat tro.

Tack för allt stöd, inbjudningar och uppdrag! Det är tack vare er det här året har blivit så speciellt!

När året började hade jag tre föreläsningar bokade och ett planerat boksläpp och lansering av en ny webshop. Vilket inte alls är illa men det blev lite mer eftersom året gick. Det hela började med att min bok blev utvald av tillsammans med två andra från FORMA att vara representerade på det stora boksläppet tillsammans med de 10 andra böcker från de största svenska förlagen. Jag vet inte vad det betyder men där på releasen var det ca 70 pers, av dem var det fem män. Och ändå känns det som om män är överrepresenterade i medialjuset, märkligt.

skörda nya smaker

release

Konferancier var Jenny Strömstedt som också är programledare i TV4s Nyhetsmorgon och shit vad jag beundrar henne. Grymt proffsig, personlig, intresserad och en genuint fin människa. Och hon ville ha med mig på Nyhetsmorgon, så ett par veckor senare satt jag där och bjöd henne och Steffo på blåklocka.

IMG_34711och det var inte sista gången jag var där, det blev en handfull gånger till med allt från fina frökapslar till hydroponisk odling på schemat, till och med matlagning i direktsändning (jag bjöd lets dance juryn på ogräs) och jag njuter av påannonseringen ”snart kommer vår favoritträdgårdsmästare Anders Kjellsson”

Jag var med Allt om Trädgård på Kistamässan också och stötte på gamla gymnasie-trädgårdslärare, kul! Det var så märkligt att träffa dem igen som satte igång min proffessionella bana. Så länge sedan men ändå så nyss, 2003 gick jag ut. Då hade jag redan jobbat med trädgård 3 säsonger. Men tråkigt nog läggs naturbruksprogrammets trädgårdsinriktning nu ner på Kvinnerstaskolan utanför Örebro där jag gick, för få sökande. Jag tror att vi går mot en mycket dyster trädgårdsframtid om vi inte får in ung kompetens också. Här har vi något att arbeta med!

Samtidigt som Kistamässan byggde jag en hydroponisk odling på Turbin AB, Kungsholmstorg tillsammans med min bror Ola.

Det här coola projektet gav fick också vara med i Nyhetsmorgon och ledde senare till underjordiska odlingar på Barnens Underjordiska Scen. Inte minst ympade det in odling i ett annars konventionellt kontorslandskap. Turbin är grymma, ett väldigt kul ställe.

Sedan dök de första tranorna upp och jag fångade dem på bild, en bild som sedan spreds över Svensk media. Kul.

Efter det här var det ett par veckor av frenetiskt webshops-byggande innan premiären som sammanföll med Nordiska Trädgårdar på Älvsjömässan. En mässa som aldrig kan bli lika enorm för mig igen. Jag fick uppdraget att göra årets trendspaning och trendföreläsning på pressfrukosten ett fantastiskt kul uppdrag och självklart oerhört nervöst. Precis under ytan ligger tveksamheten, är det här rätt? vad ska alla andra tycka. men när Karin Berglund kom fram efteråt och sa, ”det här gjorde du jättebra, jag tycker precis som dig” kändes det bara helt fantastiskt. Vilken kvinna, så otroligt generös, upplyftande, kunnig och opretantiös. En hel branschs idol, hon är grym! Och det samma gäller för Ulla Hasselmark som jag hade turen att träffa på Kistamässan, så varm, kunnig och närvarande. Jag förvånas gång på gång över hur mycket bra folk det finns i trädgårdsvärlden. Trendspaningen tillsammans med boksläppet och den hydroponiska odlingen och Nyhetsmorgon gjorde att jag pratade med alla stora media under några få dagar. Jag var på metros förstasida två dagar i rad, det är inte utan att man känner sig lite som Lady Gaga :), till och med radioinslag i SR International, rapport, godmorgon sverige och alla stora dagstidningar och en uppsjö mindre, alla trädgårdstidningar och en bunt inredningstidningar. Det är inte så konstigt att boken sålt så bra. Och jag tror att det var Karin Berglund som också sa: ”Det finns nog ingen annan i trädgårdsbranshen som fått ett så omedelbart genomslag som dig”. Pretty cool!

Efter ett par dagars intensivt packande och skickande av växter bar det av för inspelning av trädgårdsonsdag. Kul att träffa Tareq och Pernilla igen, de spelade ju in de första säsongerna hos Mandelmanns och då träffades vi en hel del.

Webshopen gick bättre än väntat, nästan för bra och många växter tog slut ganska snabbt. En lärdom för nästa år då sortiment och antal kommer se annorlunda ut.

Där i krokarna fick jag frågan av Allt om Trädgård (fan vad jag älskar er förresten, underbar redaktion, pigg på förslag och nya upptåg) om jag ville följa med som guide på deras trädgårdsresa till Kina! wow. OM jag vill. Det var enormt. Här har jag bara visat bilder från de första dagarna. Det måste bli mer. OH ja. mer bilder kommer. Det var en resa för bra för att inte dela med sig av.

Anders i Kina

Nästa höjdpunkt var Malmö Garden show, där hade jag med mig mina växter och trots skitväder var det massor med trädgårdsgalningar som sopade rent det jag hade kvar av sortiment. Dit kommer jag igen i vår!

Vid det här laget, i början på Juni var jag rätt trött. Högvarv i ett halvår men lugnt skulle det inte bli än på ett bra tag. Bland annat fick jag besked att en av mina artiklar blivit antagen till The English Garden! enormt, vilket kvalitetsintyg! jag är så jäkla glad för det. En av Världens största trädgårdstidningar! Det blev lite jobbigt sedan när Gardens illustrated hörde av sig och ville ha samma artikel. shit. men jag får skriva nytt till dem

IMG_7964it

Då blev det föreläsningssäsong. FORMEX, Ängelholm, Enköping en uppsjö föreningar och företag och samtidigt började jag planera installationen av den underjordiska odlingen på BUS. Jag var ner till SLU Alnarp och pratade för en enorm skara studenter och jag spelade in en pilot för ett TVprojekt det tråkiga är bara att det är så hemligt sånt där, det har varit flera sådana projekt och många är så osäkra, man vet aldrig vad det blir förrän det händer.Bolum Horisont

Jag började också diskutera och ha möten med gruppen som nu ska flytta in och skapa Bolum horisont, platsen för en vårträdgård, kreativa företagskompisar och plantskolan nästa år. På samma plats finns Bolums Trädgårdar, en trädgårdsrehabilitering. Jag har nosat så länge kring trädgårdsrehab, jag gjorde mitt Exjobb på Alnarp om en del i deras rehabiliteringsträdgård. Jag fick frågan om jag ville vara handledare och rusig av årets späckade innehåll kunde jag inte säga nej. Idag är det avslutning och jag har lärt känna 12 personer som verkligen har vuxit i takt med att trädgården gått in i vila. Det har varit otroligt lärorikt.

;

Nu i dagarna har jag startat AB och planeringshorisonten sträcker sig allt längre in på nästa år och jämför man hur mycket kul som redan vet nu kommer hända nästa år, jämfört med samma mängd förra året så kommer nästa slå alla rekord, igen.

2013 i siffror:

1 bok

1 tvådagars kurs i Skogsträdgårdssodling

1 nyöppnad Webshop

2 byggprojekt hydroponiskt och underjordiskt

2 stadsfestivalsföreläsningar

3 radioinslag

4 mässor

4 artiklar skrivna av mig

8 inslag i TV

10 dagars guide i Kina

12 artiklar om mig

18 recensioner

33 frågor och svar i Allt om trädgårds expertpanel

40 föreläsningar

32000 + besök på bloggen (lika många som de två tidigare åren tillsammans)

;

Men över allt annat har det här varit ett år när jag flyttat till en ny del av Sverige, lärt känna otroligt fina människor här och i trädgårdsammanhang. Jag har haft min första sommarsemester som varit längre än en helg. Jag bor mitt i naturen och har sett örnar, rådjur, rävar, en pilgrimsfalk, älg och tusen och åter tusen tranor..Skaraborg är verkligen en juvel. Jag är så glad att jag hamnat här tillsammans med min underbara fästmö som fått jobb som Naturumsföreståndare för Hornborgasjöns naturum och som stöttat och peppat i kniviga situationer. Jag har också lärt känna vår älskade rufs-hund Castor (som en av deltagarna på Bolums trädgårdar konstaterade nästan blir Rotsak baklänges och undrade om vi döpt honom till det eftersom vi är vegetarianer). Utan den kärleken och tryggheten hade jag aldrig vågat det allt det här. Ibland undrar jag om jag vågar det ändå. Men så kittlar det dödsskönt med lite spänning också!

Jag ser så mycket fram emot nästa år, fyllt av kärlek och växter!

Tack för att du läser det här, det ska bli fantastiskt kul att fortsätta utforska trädgårdsvärlden med dig


2 Responses to “Vilket j**kla år!”


  1. december 20, 2012 kl. 6:52 e m

    Bra kämpat!

    Ser fram emot att följa ditt 2013!
    //Nils

    • december 20, 2012 kl. 7:24 e m

      Hej Nisse, vad kul! Och roligt att hitta din blogg, jag har varit sugen på ölbryggning men det har inte riktigt blivit av än. Men det kan ju bli så vansinnigt schysst! Det står garanterat på önskelistan.


Kommentera

kategorier

Ladda in din e-mail för att få påminnelser när bloggen uppdateras, så missar du inte det roliga

Gör sällskap med 83 andra följare