21
Dec
12

Hur skördas julnötterna?

I Juletid, vid den sprakande brasan till julspelets enerverande plingande kan man ibland glida iväg till oanade reflektioner, som hur den här hasselnöten jag håller i min hand en gång skördades. Nu vet jag:

640px-Redsweeper

(Wikimedia commons, sgtfarmer)

Är det bara jag, eller får ni också känslan av att den här maskinen kommer från någon märklig krigs-arsenal någonstans? hursomhelst finkammar den marken i hasselodlingarna och krattar upp nötter, blad och smågrenar, nötterna sorteras sedan ifrån och hamnar i din nötpåse. 75% av skörden kommer från Turkiet. Så med varma julkänslor önskar jag er alla : Noeliniz Ve Yeni Yiliniz Kutlu Olsun


0 Responses to “Hur skördas julnötterna?”



  1. Kommentera

Kommentera

kategorier

Ladda in din e-mail för att få påminnelser när bloggen uppdateras, så missar du inte det roliga

Gör sällskap med 83 andra följare


