19
Feb
10

Mespilus germanica – Mispel

Mispeln är ett numera ganska ovanligt mindre fruktträd med stora blommor på våren som sedan ger en mycket uppseendeväckande frukt. Den fantasin på andra sidan sundet har på grund av fruktens utseende gett den dess danska, något oortodoxa, namn: aperöv. Frukten skall plockas efter första frosten och kan då användas till sylter och geléer och har en mustigt fruktig smak. Den kan också efterlagras på tidningspapper i ett skafferi och då ätas vid jul som bordsfrukt, en tradition som lever i Ungern. Hänger de kvar på trädet kan de plockas och ätas i januari, och smakar då nästan som fikonmarmelad! Härdigheten brukar påstås ligga i krokarna kring zon 1-2 men jag har fått uppgifter på träd i zon 4, är det någon som vet mer säkert?

Omogna frukter i slutet på Juni, de sväller sedan upp och blir gyllenbruna. Det sitter redan enstaka frukter på träden i plantskolan.

Trädet får med tiden underbart vackra knotiga, vridna grenar. Men det tar rejält med tid innan det blir såhär spännande. Detta är ett av de större Mispelträd jag sett som står på ödetomten mitt emot Ystad plantskola. Bara trädet är värt utflykten, men plantskolan är riktigt fin också med mycket medelhavsväxter i galna storlekar.

Det finns andra spännande växter att köpa på http://ensammatradetsplantskola.se


8 Svar to “Mespilus germanica – Mispel”


  1. 1 Björn Enoksson
    september 4, 2010 kl. 1:28 e m

    Hej

    Enligt min engelska tädbok ska mispeln vara halvrutten innan den
    går att äta. Att låta den ruttna heter på engelska ”blet”.

    Jag citerar : ” The need to let medlars blet was well known to
    Shakespeare, who punned on the fruit´s name in
    As You Like It. Rosalind tells the interfering
    Touchstone: You´ll be rotten ere you be half-
    ripe, and that´s the right virtue of the medlar.”

    Alltså en vits på engelskans meddle som betyder att lägga sig i och en
    person som gör det kallas meddler, som uttalas som medlar, mispelns
    engelska namn.

    Uppenbarligen kan man hitta allt hos Shakespeare.

    Jag ska åka och titta på den vackra mispeln nära Ystads plantskola.
    Säkert värt besöket.

    Hälsningar

    Björn Enoksson

  2. 3 Lisa
    november 23, 2010 kl. 7:34 e m

    Det var ju väldigt roligt att träffa just dig när jag är ute och Googlar mispelrecept. Jag funderade att att ringa dig – men sedan träffade jag Gustav som hade godheten att skanna in ett recept på gelé. Men jag ville ändå kolla om det fanns några andra bra tips. Jag har idag i ruskvädret skördat vårt lilla träd och ska nu ge mig på att förädla frukterna. Jag får väl också ”efterlagra” några enligt din rekommendation. Dom är ju ganska häftiga att titta på. Jag har ju redan hört att ni stöpte ljus i helgen så jag är ju lite uppdaterad på vad ni håller på med. Ha det bra – hoppas vi ses innan ni åker iväg./Lisa

    • november 24, 2010 kl. 10:45 f m

      Kul! ja, jag har inte skördat tillräckligt många misplar för att göra gelé, men däremot läste jag någonstans att man kan ugnsbaka dem, halverade med socker och kanel och då få en fin efterätt. Jag har ett par träd som står i parkmark som ingen någonsin skördar, jag ska kanske ta en tur förbi dem när vi svänger förbi Lund. Japp ljusen är stöpta och nu väntar vi på dagens snökaos, jag är med Sofie till Grimsö som ligger sisådär 40min från stugan där vi bor nu, så vi har laddat upp med snöskyffel och varmaste jackorna ifall det skulle bli dikeskänning efter någon av alla småvägar här. Även om risken för igendrivna vägar är värre i hemma i skånes öppna landskap.
      Vi hörs och ses!

  3. maj 17, 2011 kl. 9:02 f m

    Hej Anders,

    Ditt inlägg är ju gammalt så du kanske inte ser denna kommentar, men kul att få läsa lite mer om Mispel. Hittade dig när jag googlade om Mispel för att själv skriva ett inlägg om hägg, häggmispel och mispel.

    Tack
    Häslningar
    Kristina

    • maj 17, 2011 kl. 9:57 f m

      Kul! ja, mispeln är riktigt cool, och avlägset släkt med häggmispel och hägg.. men bara i samma familj, men alla går ju att äta på ett eller annat sätt. fina grejer, hoppas det blir bra! :)

  4. 7 Inger Cesar
    juni 23, 2018 kl. 7:07 e m

    Funkar fint i min zon 5 i skyddat läge sedan sommaren 2016. I år ser det ut att bli gott om frukt för första gången. Dessutom ett vackert litet träd!


Lämna en kommentar


kategorier

Ladda in din e-mail för att få påminnelser när bloggen uppdateras, så missar du inte det roliga

Gör som 82 andra, prenumerera du med.