18
Dec
12

Saffransodling

När jag var i Enköping och inspirerade om innovativa trädgårdar och spännande ätbart träffade jag en begeistrad trädgårdsamatör, Stefan Gustafsson som är aktuell med Susann G:sons bok trädgårdspassion en kärleksförklaring i fyra akter. Anledningen till hans hjärtklappning var att han fått tag på saffranskrokus till hans lökklubb. Men det vill ju jag också ha! Han var inte omöjlig.
Efter en kall och kort höst som gjorde att saffranskrokusen inte mer än hann sticka upp lite grönt innan det frös krävde specialbegandling. Jag spettade upp lökarna ur tjälen och planterade om dem i krukor som jag ställde in. Grejen är att saffranskrokusen är höstblommande. Hade jag haft lökarna i juli och planterat dem då så hade de haft större chans. Hursomhelst sprängde de fart och blommade efter någon vecka. När de var på sin blommningspeak plockade jag de tredelade pistillerna och nu förgyller de en saffransglass som ska avnjutas på nyårsafton. Det måste vara den ultimata odla-hemma-lyxen: egen saffran!
Nu väntar krukorna i jordkällaren i väntan på utplantering i vår. Det ska inte vara några större problem med odlingen, de kräver högt pH men det har jag här. Jag peppar mig med att det finns en kommersiell odlare i Wales. Det ska bli riktigt kul att se om de fortsätter Frodas!

20121218-073526.jpg

20121218-073607.jpg


6 Svar to “Saffransodling”


  1. december 18, 2012 kl. 9:04 f m

    Härligt det måste smaka gott att använda sin egen saffran.
    Jag skulle gärna också prova att odla dem. Det är som du säger det gäller att hitta lökar!
    Ha en bra dag!

  2. 3 Merete Ruud
    december 18, 2012 kl. 12:31 e m

    WOW! Kul med egen saffran :-D
    Lycka till med resten!!!

  3. december 20, 2012 kl. 1:02 f m

    På Gotland odlas både tryffel och Saffran på Bräntings Gård http://www.brantings.se/Saffran.htm
    Jag har också några lökar från Göteborgs Botaniska. Där finns det mesta i lökväg fast allt är väl inte till salu förstås.


Lämna en kommentar


kategorier

Ladda in din e-mail för att få påminnelser när bloggen uppdateras, så missar du inte det roliga

Gör som 82 andra, prenumerera du med.